سفر به یونان شهر تاسالونیکی - Go To Greece

شهر تاسالونیکی

بناهای تاریخی پالئوکریستین و بیزانس تسالونیکی

شهر تاسالونیکی، یک شهر میراث جاهنی

تسالونیکی را قطعا باید یک موزه باز دانست. هر گونه پیاده روی در اطراف این شهر زیبای شمالی یونان، جاذبه های بیشتری ار از تاریخ ابدی و فوق العاده این شهر  برای مسافر به ارمغان دارد. خاطرات باستانی ، تاثیرات ساختارهای روم و شکوه امپراتوری بیزانس همچون موزاییکی منحصر به فرد این شهر را مزین کرده است. تاریخ و قدمت بی نظیر شهر تسالونیکی تا جایی است که 15 سایت دیدنی این شهر مربوط به مسحیت و بیزانس اولیه شهر به عنوان میراث جهانی وارد لیست این سازمان شده است و این شهر را به عنوان یکی از شهرهای مهم با حافظه تاریخی مهم برای بشتریت به رسمیت شناخته است.

  • روتوندا (Rotunda) مرکز جاذبه های تسالونیکی

روتوندا یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی در شهر تسالونیکی است. همانطور که از نام این مکان می توان فهمید این بنا ساختاری دایره ای مانند دارد و به سبک معماری قدرتمند و مقدس و نفیس و هنرمندانه ساخته شده است و فضای داخلی این بنا به شکل خیره کننده ای تزئین شده است.

ساخت بنای روتوندا زیر نظر سزار گالریوس در قرن 4 میلادی انجام شده است. این بنا مربوط به یک مجموعه معماری بی نظیر و بزرگ بوده که همچنین شامل یک مسیر تاریخی و یک کاخ دیدنی نیز بوده است.

در زمانی که مسیحیت در این منطقه رواج پیدا کرد، روتوندا به عنوان مارتریوم به کار گرفته شد. مارتریوم به مکانی مقدس و مطهر اطلاق می شد که به یاد شهدای رنج دیده ساخته شده بود و یاد و خاطره این شهدا در این مکان زنده نگه داشته می شد و گرامی داشته می شد. موزاییک های این ساختمان به دلیل قدرت طراحی و زیبایی که دارند با نمونه های راونا در ایتالیا مقایسه می شوند. اما این نوع موزاییک در خود تسالونیکی ساخته شده است و از قدیمی ترین نمونه های زنده در شرق هستند.

  • کلیسا آچیروپوئتوس (Acheiropoietos)- گوهر فداکاری شهر

کلیسای آچیروپوئتوس نام خود را از نمادی گرفته است که به  مریم باکره نسبت داده شده بود. در اصل معنی آچیروپوئتوس در یونان به مفهوم این است که این سازه به دست انسان ساخته نشده است. این نماد در کلیسای مسیحیت نگهداری می شد. این کلیسا یکی از اولین کلیساهای مسیحیت بود که در زمانی بین سال 450 تا 475 میلادی ساخته شده و تاسیس شده است. این کلیسا نمونه ای از یک کلیسای سلطنتی سه راهرویی مسقف مسیحی بوده است  که درست در خیابان آگیا سوفیا روبه روی پارک میدان ماکدونوماچون (Makedonomachon) قرار دارد.

موزاییک ها، نقاشی های دیواری، تزئینات و نمادهای متحرک باعث شده کلیسای آگیروپوتئوس به عنوان گنجینه ای واقعی از هنر مقدس یونان تبدیل شود.

  • آگیوس دیمیتریوس (Agios Demetrius) – حامی مقدس تسالونیکی

آگیوس دیمیتریوس کلیسای بزرگی است که به استراتلیت (stratēlatē) (رهبر نظامی)  شناخته شده تسالونیکی اختصاص داده شده است و در خیابانی به همین نام قرار دارد. این یک راهرو 5 شاخه است که یک منطقه ختم می شود. نقاشی ها و تزئینات سنگ مرمری و حکاکی های انجام شده بر روی کلیسا از نفیس ترین آثار هنری  این مجموعه به حساب می آید. معابدی که امروزه در این منطقه بر جای مانده است  در قرن هفتم میلادی و زیر نظر اسقف یانانیس بر روی ویرانه های یک کلیسای قبلی ساخته شده است. آگیوس دیمیتریوس را به عنوان حامی مقدس  تسالونیکی می شناختند و در واقع رابط بین مردم با قدیس شهر بوده است. یادگارهای وی که در ابی (Abbey) در سن لورنزو در کامپو ایتالیا نگهداری می شد در سال 1978 از این کشور به تسالونیکی باز گشت داده شد. در زیر زمین کلیسا و نمایشگاه های مرتبط با  این مجموعه انواع مجسمه ها، سر ستون ها، دیوارها و سایر آثار باستانی مربوط به کلیسا به یادگار نگهداری می شود.

صومعه لاتومو (Latomou Monastery)- نمایشی از یک چشم انداز

کاتولیکون یا کلیسای اصلی قدیمی شهر صومعه لاتومو است که امروزه در قالب یک کلیسایی است که به هوسیوس داوید (Hosios David) اختصاص داده شده است و در آنو پولی زیبا در بالا شهر تسالونیکی قرار دارد. این بنا در اواخر قرن 56 میلادی ساخته شده است و  در ابتدا به عیسی مسیح نسبت داده می شد. بر خلاف سایر موزاییک کاری های انجام شده در دیگر بناهای تاریخی شهر، موزاییک ها در این مجموعه یک تصویر را به نمایش می گذارند. در واقع این تصاویر دیدگاه حزقیال (Ezekiel) را از امانوئل مسیحی را نشان می دهد. یعنی در این تصویر مسیح به عنوان مردی بدون ریش روی رنگین کمان نشسته است. در این تصویر خود حزقبال به همراه پیامبر حبابوک هم به نمایش گذاشته است.

  • آگیا سوفیا (Agia Sophia) – کلیسای ابدی

آگیا سوفیا در قرن هشتم میلادی در محل کلیسای قدیمی ساخته شده، کلیسایی که بر اثر زلزله ویران شده بوده است. از آن زمان تا به امروز همچون چراغی معنوی و درخسان بر سطح تسالونیکی بدون هیچ وقفه به کار خود ادامه داده است و فعال بوده است. این کلیسا از نوع باسیلیکا و دارای سقفی گنبدی شکل است. موزاییک ها،  خرده سنگ های موزاییکی  و نقاشی های مذهبی در این کلیسا چشم نوازی می کنند و بسیار زیبا هستند.

  • پاناگیا چالکئون (Panagia Chalkeon)- بانوی کوپرستمیت یا کلیسای قرمز

طبق کتبیه ای که موسس این بنا در بالای ورودی غربی این کلیسا نصب کرده است، پاناگیا چالکئون ( چالکئون کلمه ای مربوط به کوپرسمیت است که در این منطقه کار کرده است) در سال 1028 توسط فردی به نام پروتوسپاتاریوس کریستوفر (Prōtospatharios) ( نامی که برای مقامات اداری پادشاهی بیزانس در نظر می گرفتند) ساخته شده است که اهل لومباردی بوده است. این بنا در بازار میدان قدیمی شهر به نام آرچایاس آگوراس (Archaias Agoras) پیدا خواهد شد. دیوارهای این کلیسا از آجر  قرمز ساخته شده است و به همین دلیل این مکان را با نام استعاره ای کلیسای قرمز نیز می شناسند.  این بنا به سبک کلاسیک بیزانس ساخته شده است و دارای چهار ستون اصلی و سه جام است. نمای بیرونی این کلیسا بسیار غنی و خارق العاده است و با استفاده از پلاستر ها و آرک ههایی زیبا تزئین شده است که نشان دهنده لطافت و سبک معماری زیبای این کلیسا است.  نقاشی های کلیسا به صورت مرمری بودذه و تا به امروز دست نخوده و سالم باقی مانده است و بسیاری از نقاشی های دیواری این کلیسا که مزین کننده دیوارهای آن است به همین سبک است.

کلیسای باشکوه و دیدنی سنت پاناتلیمون (St. Panteleimon) در مرکز تسالیونیکی واقع شده است و در محل اتصال خیابان های اگناتیا و آیسونیدو قرار گرفته است. ساخت این کلیسا در اواخر قرن سیزدهم میلادی انجام شده است. این کلیسا با صومعه پاناگیا پریولپتوس (Panagia Perivleptos)  در کنار هم قرار دارند که به عنوان صومعه پدر اسحاق نیز شناخته می شود. از تزئینات اصلی این بنا می توان به نقاشی های دیواری های موجود در دیاکونیکون در قسمت پناهگاه مقدس در سمت شمال شرقی محراب می توان یاد کرد .

  • آگیوی آپوستولوی (Agioi Apostoloi) – کلیسای رسولان مقدس- اکتشافات نجیب

کلیسای رسولان مقدس نمونه ای عالی از معماری مقدس از دوره پالدولوژی بیزانس است. در اصلی این کلیسا یک کلیسای کاتولیکون یا کلیسای اصلی بوده است که با یک صومعه همراه است که به تئوتوکوس (Theotokos) اختصاص داده شده است . در خیابان المپیا واقع در محله غربی تسالونیکی ساخته شده است. این بنا در سال 1310 به سرپرستی پاتریاچ نفون اول ساخته شد. این کلیسا در دوره عثمانی به یک مسجد تبدیل شد و در زمانی که پوشش های طلایی این مکان از بین رفت از پوشش های مرمری برای آن استفاده شد.  در سال 1926 اولاین اقدامات برای از بین بردن لایه های خراب رنگی و بازگرداندن نماد کلیسا انجام شد. در سال 2002 این بازسازی سرا نجام  به نتیجه رسید و نقاشی های دیواری کاملا با شکوه سابق خود به این کلیسا باز گردانده شد.

  • – آگیوس نیکولاسوس اورفانوس ( Agios Nicolasos Orphanos)- کلیسای مرموز تسالونیکی

آگیوس نیکولاسوس اورفانوس وابسته به کلیسای اصلی صومعه ولاتادون بوده است. این کلیسا در آنو پولی یا بالای شهر تالونیکی در قسمت دیوارهای شرقی شهر واقع شده است. دکوراسیون داخلی کلیسا از بهترین مجموعه های  باقی مانده از نمادنگاری در تسالونیکی محسوب می شود. آئین های مقدس، معجره های مسیح و چندین تصویر دیگر از مریم مقدس و قدیسیت در این مکان وجود دارد و دیوارهای آگیوس نیکولاسوس را با هنرهای تزئینی خارق العاده ای همراه کرده است که فضایی کاملا از خود گذشتگی و ایثار را به نمایش گذاشته است.

  • آگیا آیکاترینی (Agia Aikaterini)- قدرت مدرسه مقدونیه

مکتب نمادین مقدونی ها فصل جداگانه ای از تاریخ هنر بیزانس را به خود اختصاص داده است. نقاشان نمادین مقدونیه به دلیل تنوع رنگی که در کارهای خود به کار می برده اند و البته رویکردی متفاوتی که برای به تصویر کشیدن اجزا و بخصوص اندام انسان داشتند، شهرت داشتند.  تنوع کار آنها باعث می شد تا کار قوی تر و مستحکم تر به نظر برسد و کاری متفاوت حاصل شود. در این بین طراحی یک محل زندگی واقعی و قدرتمند برای روح به نام آگیا آیکاترینی ، مانند بسیاری دیگر از کلیساهای تسالونیکی، که با هنر صنعتگران و نقاشان سبک مقدونی تزئین شده است کاری متفاوت را نشان می دهد. نقاشی های نمادین برای تزئین این کلسیا از این قدرت برخوردار هسند که با توجه به قدرت و ساختار خود قلب بازدید کننده را مجذوب خود کنند.

  • پانتوکراتور سوتیر کریستوس (Pantocrator Sotir Christos)- کلیسای مسیح، نجات دهنده قادر- زیر نظر محافظی به نام آنا پالایئولوگینا (Anna Palaeologina)

شهر تسالونیکی مرکز مهم روان درمانی ( برای راهبان فداکار و متفکر ) و مکانی برای رنسانس معنوی بوده  است.  شخصیت های کاریزماتیک همچون گرگوریوس پالاماس و راهبان دوروتوس و مارکوس ولاتوس ، بنیانگذذاران صومعه ولاتاد در آن زمان در شهر تسالونیکی فعالیت های زیادی داشتند. تقویت احساسات مذهبی مردن در آن زمان موضوع استراتژیک فعالیت آنها بود  که در واقع موضوعی وابسته با امپراتوری بیزانس بود.  به همین دلیل اسا که آنا پالایولوگینای معروف به شهر تسالونیکی سفر می کند و در کناری می ایستد و کار نظارت بر تعمیرات و مرمت کلیساهای قدیمی و ساخت و سازهای جدید را کنترل می کند. در این زمان بود که کلیسای پانتوکراتور سوتیر کریستوس ساخته می شود. این کلیسا هنوز هم در محله شمالی آنو پلیس به صورت سالم و بدون آسیب باقی مانده است.

  • صومعه ولاتادون (Vlatadon Monastery) – تحت حمایت هفت برج

صومعه ولاتادون که در زمان اشغال ترکیه به نام تیسائوس موناستیر (Tsaous Monastir) شناخته می شد ، در بالا شهر تسالونیکی و در فاصله تنها 80 متری از قلعه هیتاپیرگیون (Heptapyrgion) معروف به هفت برج ساخته شده است. طبق سنت این منطقه، این صومعه باید در محلی ساخته می شد که مبلغ مسیحی بتواند ضمن اقامت در این مکان کلاس ها و تعالیم خود را در این مکان برگزار کند. این تنها صومعه بیزانس است که تا به امروز فعال باقی مانده است. اولین اشاره بهه این صومعه توسط یک مسافر روس به نام ایگناتیوس اسمولنسک در سال 1405 ملادی انجام شده است. این صومعه در قرن پانزدهم  به شکوفایی رسیده و به نظر می رسد که در زمان عثمانی از این صومعه به عنوان مکانی برای عبادات اسلامی استفاده می شده است.

  • کلیسای حضرت الیاس- یک گوهر فوق العاده از زمان بیزانس

کلیسای حضرت الیاس(Profitis Ilias) در گوشه ای از المپیادادوس و کنار خیابان های حضر الیاس در آنو پولی در بالای شهر تسالونیکی قرار دارد. این کلیسا بر روی یک تپه طبیعی ساخته شده است و زمانی به کلی شهر تسالونیکی دید و یا اشراف داشته است. بنای این کلیسا به سبک معماری مونت اتوس ساخته شده است و دارای یک گنبد زینتی با ویژگی های برجسته و تزئینات آجری است. مرمت کلیسا در بین سال های 1956 تا 1961 انجام شده است. هنر و سبک نقاشی های دیوار شگفت انیگزی که برای زینت این کلیسا استفاده شده است تاثیر چشم گیری در مکتب نماد گری یا نماد نگاری بعدی در مدارس صربی داشته است.

  • حمام های بیزانسی- هنر و فرهنگ مردم محلی

حمام های بیزانسی در شهر تسالونیکی تنها مواردی هستند که از این دوران در کل یونان باقی مانده اند.  این حمام ها در آنو پولی در بالا شهر تسالونیکی ساخته شده اند و موقعیت آنها در بین ساختمان های بلند منطقه واقع شده است. تصور می شود که ساخت و ساز این حمام ها باید به حدو سال 1300 میلادی باز گردد و استفاده از این حمام ها تا 7 قرن ادامه داشته است. به صورت کلی آنچه که مسلم است این است که در این دوران تنها در سال 1940 بوده که این حمام ها تعطیل شده اند و هنوز هم به عنوان بخش زنده ای از تاریخ اجتماعی شهر تسالونیکی و حتی یونان به شمار می روند.

  • دیوارهای تسالونیکی – تاریخی که بر روی سنگ ها نقش بسته است

دیوارهای بیزانسی تسالونیکی در واقع از سبک دیوارهای رومی  این شهر پیروی می کنند. هر چند دیوارهای این شهر از حملات مکرر نژاد های تراکیان (Thracian) در قرن اول قبل از میلاد جان سالم به در برده اند و  تا به امروز باقی مانده اند. تاریخچه این شهر با دیوار های ان یک پیوند نا گسستنی و جدایی ناپذیر ایجاد کرده اند. با برج های بسیاری زیادی که در شهر دیده می شود، مرمت ها و تعمیرات زیادی که بر روی آنها و دیوارها انجام شده و با مراقبت های مداوم و دنباله داری که دولت تسالونیکی بر عهده گرفته، این دیوارها با آغوش سنگی خود همواره به عنوان محافظان سنگی  از جان ساکنان تسالونیکی در طول تاریح حفاظت کرده اند و این وظیفه را گویی هنوز بر عهده دارند.

قلعه هپتاپایریون (Heptapyrgion) معروف به قلعه هفت برج که در حاشیه شمال شرقی این دیوارها ساخته شده است یکی از نمادین ترین مجتمع های مستحکم در منطقه بالکان به شمار می رود. هسته اصلی و محصور این قلعه در دوره میانی بیزانس ساخته شده است. امروزه فضای داخیل این قلعه به صورت کامل بازسازی شده است و تحت نظارت و حفاظت وزارت فرهنگ و گردشگری تسالونیکی قرار گرفته است.